PEDAGOG – PAULINA OGIŃSKA
Poniedziałek 8:00 – 15:30
Wtorek 8:00 – 15:30
Środa 8:00 – 14:30
Czwartek 8:00 – 16:00
Piątek 9:00 – 14:30
PSYCHOLOG – JUSTYNA FLORCZAK
Poniedziałek 8:00 – 15:20
Wtorek 8:00 – 15:20
Środa 8:00 – 15:05
Czwartek 8:00 – 14:25
Piątek 8:00 – 16:10
NIE JESTEŚ SAM!
ZAKOŃCZYLIŚMY BADANIE
MŁODE GŁOWY
W badaniu wzięło udział 65 uczniów. Dziękujemy tym wszystkim, którzy poświęcili swój czas. Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo to My!
Bezpłatny przegląd stomatologiczny
W listopadzie szkoła podpisała porozumienie z NPZOZ Poradnia Alex-Dent, która za zgodą rodziców, będzie dokonywała dwukrotnie w ciągu roku szkolnego bezpłatnych przeglądów stomatologicznych (rodzice otrzymają po badaniu informację o stanie uzębienia dziecka). Przeglądy będą odbywały się w gabinecie stomatologicznym Poradni Alex-Dent w Łodzi na ul. Okrzei 40. tel. 42 6407710
Również w tej Poradni, która ma podpisaną umowę z NFZ, nasi uczniowie mogą otrzymać bezpłatne świadczenia z zakresu leczenia stomatologicznego.
W załączeniu druk zgody na przegląd stomatologiczny.
INFORMACJE PEDAGOGA SZKOLNEGO
„Powiedz co czujesz. Zdemaskuj emocje” to kampania społeczna Ministerstwa Zdrowia, której celem jest zwrócenie uwagi na problemy psychiczne dzieci i młodzieży.
Kampania promuje specjalną infolinię 800 12 12 12 oferującą doraźne wsparcie psychologiczne dzieciom i młodzieży, a także ich rodzicom i opiekunom.
Numer działa przez całą dobę, a połączenie z nim jest bezpłatne. Młodzi ludzie, którzy od zwykłej rozmowy telefonicznej wolą komunikator, mogą skorzystać z chatu dostępnego na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka link.
DZIEŃ DOBRA 2022!
24 kwietnia obchodziliśmy DZIEŃ DOBRA. W tym dniu, podczas Mszy Świętej, wspominaliśmy działania podjęte w tym roku szkolnym na rzecz drugiego człowieka, modliliśmy się w intencji osób, którym pomagaliśmy oraz za wolontariuszy. Następnego dnia w szkole dzieliliśmy się naszymi przemyśleniami na temat czynienia dobra oraz uczynków miłosierdzia. Mogliśmy je zapisać na specjalnych tablicach, które pozostaną z nami na dłużej.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO
INTERNETU 2022
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. Organizatorem wydarzenia w Polsce, jest od 2005 r. Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), tworzone przez państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundację Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorów unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).
DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA
https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/
SZLACHETNA PACZKA
PO RAZ 3!
Kochani!
Zapraszam do kolejnej akcji. Tym razem pomagamy rodzinie w ramach Szlachetnej Paczki. Opis i potrzeby „naszej” rodziny znajdziecie pod linkiem Wybór rodziny – opis rodziny – Szlachetna Paczka
Trwa kiermasz ciast, z którego dochód zostanie przeznaczony na zakup brakujących artykułów, a 24 listopada, podczas konsultacji dla rodziców, będzie można nabyć ozdoby świąteczne wykonane przez uczniów i ich rodziny.
Pomaganie świetnie nam idzie. Na pewno tym razem też się uda i dołożymy małą cegiełkę w budowanie lepszego świata.
OGRZEJ MIŁOŚCIĄ
na ten apel odpowiedziało wielu z Was i wzięło udział w akcji mającej na celu zapewnienie ciepłej, zimowej odzieży oraz kocy i śpiworów osobom potrzebującym.
Dziękujemy
GDY MASZ TRUDNOŚĆ…
PAMIĘTAJCIE, ŻE JEŚLI POTRZEBUJECIE POMOCY ZAWSZE MOŻECIE SKORZYSTAĆ Z POMOCY PSYCHOLOGA I PEDAGOGA SZKOLNEGO. DO WASZEJ DYSPOZYCJI JEST TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
A DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI
ZOSIA KONTRA SMA
NIEMOŻLIWE STAJE
SIĘ MOŻLIWE
Udało się! Cała kwota na leczenie Zosi została zebrana. My – społeczność Katolika, mieliśmy też w tym swój udział. Możemy być dumni i cieszyć się szczęściem Zosi i jej rodziny.
EUROPEJSKI TYDZIEŃ
ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
WIELKA AKCJA CHARYTATYWNA –
POMAGAMY ZOSI BIGOS
Kochani
w połowie września rozpoczęliśmy zbiórkę pieniędzy na rzecz Zosi Bigos. Zofia Bigos – zbiórka charytatywna | Siepomaga.pl
Odbywają się kiermasze ciast, licytacje. Jeszcze przez dwa tygodnie będziemy kontynuować działania. Dziękujemy, że włączyliście się w nie i aktywnie wspieracie zbiórkę. Kto chce może dorzucać się do skarbonki, która szkoła założyła w fundacji Się Pomaga. Skarbonka Pomagacza Zespół Szkół Katolickich im. Jana Pawła II w Łodzi – KATOLIK DLA ZOSI | Siepomaga.pl
17 MAJA WIELKI POWRÓT
UCZNIÓW DO SZKÓŁ
Wiemy, że powrót do szkoły dla nikogo nie jest łatwy. Wszyscy wypadliśmy z wypracowanych schematów i trzeba się adaptować do nowych/starych warunków. Osłabły więzi i relacje, które tak misternie układaliśmy w czasach przed pandemią. Dzieci i młodzież muszą skonfrontować się z rówieśnikami, poszukać miejsca w grupie, itp. Wielu straciło chęć i motywację do nauki. Uczniowie boją się rozliczenia z pracy zdalnej, którą uważają za mniej efektywną. Obawiają się lawiny sprawdzianów, kartkówek, sprawdzania zeszytów. Nie wierzą w zapewnienia, że będziemy uczyć się “tu i teraz”.
Zrobimy wszystko, aby powrót nie bolał, a był dobrym czasem odbudowania relacji, żeby nasi uczniowie poczuli, że są dla nas ważni.
Oto kilka wskazówek jak pomóc dzieciom i nastolatkom wrócić do szkoły proponowane przez Agnieszkę Misiak – psychologa :
?Spytaj dziecko ‚Jak się masz z myślą o powrocie? Jak się z tym czujesz? Spytaj wystarczająco wcześnie, nie zostawiaj rozmowy na ostatnią chwilę, na wieczór przed spakowaniem plecaka. Bo wtedy możesz mieć za mało czasu na ogarnięcie tsunami, które nie musi ale może nadejść.
? Pamiętaj, że dzieci otwierają się dużo chętniej podczas robienia czegoś wspólnie. Dużo łatwiej jest im mówić o emocjach, trudnych myślach podczas lepienia pierogów, układania Lego czy rysowania. To daje możliwość powrotu do aktywności, kiedy robi się za trudno i jednocześnie rozmywa się ‚formalny charakter poważnej rozmowy’.
? Nie miej poważnej, zalęknionej miny bo to mina, która kojarzy się dziecku z ‚Czeka mnie poważna rozmowa’ i energia do pogadania może znacząco opaść.
? Postaraj się nie dramatyzować i ‚na spokojnie’ przyjmować to co dziecko mówi bo jeśli wyskoczysz z ‚Co ty mówisz, że ty wolisz nie zdać niż iść do szkoły!!!’ to dziecko może wycofać się z komunikacji. Bo jak tu powiedzieć te ‚gorsze i trudniejsze rzeczy’, skoro mama na te małe zareagowała takim strachem? Poza tym dzieci nie chcą dokładać rodzicom zmartwień i trudności. Nie, nie musisz być skałą. Daj sobie czas na oddech zanim zaczniesz dzielić się informacją zwrotną.
? Zanim zaczniesz wypytywać sprawdź czy jest gotowość do dalszej komunikacji. Dopytaj ‚Możemy o tym jeszcze pogadać?’ To, że dziecko otworzyło drzwi, nie musi oznaczać, że chce w tej chwili zagłębiać się w temat. Warto być uważnym.
? Zakręć kranik z poradą ‚Po prostu przysiądziesz i wszystko nadrobisz’, ‚Podjedziesz do chłopaków i rozmowa sama się potoczy’. Porada rzadko kiedy wspiera, rzadko kiedy jest odzwierciedleniem rzeczywistości, w której miałaby zostać zastosowana. Spytaj czy dziecko ma jakiś pomysł jak sobie pomóc? A może chciałoby żebyście razem pokombinowali?
POGOTOWIE PSYCHOLOGICZNE
23 LUTEGO – DZIEŃ WALKI Z DEPRESJĄ
Dzień Walki z Depresją jest dobrą okazją, by zdobyć wiedzę o jej rozpoznawaniu i leczeniu. Okazuje się, że pandemia i związane z nią restrykcje wprowadzone w wielu krajach, przyczyniają się także do nagłego pogorszenia stanu zdrowia psychicznego wielu ludzi.
Zapraszam do odwiedzenia strony FORUM PRZECIW DEPRESJI
na której można przeczytać o problemie i znaleźć pomoc.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 2021 #działamyrazem
Co zrobić, aby dostęp do Internetu był bezpieczny:
- aktualizuj oprogramowanie systemowe (Windows, Linuks, iOS),
- stosuj silne hasła dostępu do systemu oraz sieci domowych. Do podstawowych zasad tworzenia hasła użyj kombinacji dużych i małych liter, cyfr i znaków specjalnych, o długości powyżej 8-10 znaków. Ponadto, hasło nie powinno wiązać się z naszymi danymi: imieniem, nazwiskiem, pseudonimem (ksywą), datą urodzenia. Nie powinno też zawierać nazw z bliższego otoczenia, takich jak: miejsce pracy, imię pupila, danych dzieci/męża. Używaj potwierdzenia wpisanego hasła,
- nie udostępniaj „sąsiadom” swojej sieci Internet (Wi-Fi), zabezpiecz ją silnym hasłem, a jeżeli pozwalamy innym użytkownikom na podłączenie się do naszej sieci, ograniczmy możliwość podłączania zewnętrznych nośników.
Co zrobić, aby korzystanie z Internetu było bezpieczne:
- aktualizuj oprogramowanie antywirusowe kupione wyłącznie z legalnego źródła,
- pamiętaj, że treści zamieszczone w sieci (zdjęcia, posty, komentarze) nigdy nie zostaną usunięte,
- nie otwieraj załączników w nieznanych lub budzących wątpliwość co do nadawcy wiadomościach e-mail,
- nie przesyłaj mailem danych osobistych. W żadnym wypadku nie wypełniaj danymi osobistymi formularzy zawartych w wiadomości e-mailowej,
- nie należy otwierać hiperłącza bezpośrednio otrzymanego mailem, szczególnie jeżeli nie znamy nadawcy wiadomości,
- pamiętaj, że banki i instytucje finansowe stosują protokół HTTPS tam, gdzie konieczne jest zalogowanie się do systemu. Dlatego, zwracaj uwagę na adres strony www, która rozpoczyna się od wyrażenia „https://”, a nie „http://”. Jeżeli strona logowania nie zawiera w adresie nazwy protokołu HTTPS, zgłoś to do banku, a przede wszystkim nie podawaj żadnych danych,
- nie podawaj swoich danych do logowania osobom trzecim. Czytaj dalej…https://policja.pl/pol/aktualnosci/199485,Dzien-Bezpiecznego-Internetu-2021.html
ZAWSZE JEST JAKIEŚ WYJŚCIE
to portal, na którym można uzyskać pomoc i wsparcie online. Jest formą poradni psychologiczno – pedagogicznej, na którym można skontaktować się ze specjalistami takimi jak pedagog, psycholog, terapeuta, itp. To bardzo proste więc jeżeli macie jakąś trudność, problem, potrzebujecie się poradzić logujcie się! Czytaj więcej…https://www.zawszejestjakieswyjscie.pl
MISJA: INFORMUJESZ = RATUJESZ
Nasza szkoła bierze udział w programie promocji krwiodawstwa MISJA: INFORMUJESZ = RATUJESZ. Zachęcamy Was do włączenia się i propagowania tej szczytnej idei. Jeżeli ktoś z Was chce zobaczyć prezentację i dowiedzieć się więcej – zapraszamy. Czytaj dalej…
UWAGA PRZEMOC!
Rodzicu, zadbaj o dziecięcy mózg! Wprowadź Domowe Zasady Ekranowe.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła kampanię „Zadbaj o dziecięcy mózg”, której celem jest zwrócenie uwagi rodziców na potrzebę zachowania równowagi w korzystaniu z urządzeń ekranowych przez dzieci oraz uważnego towarzyszenia dziecku i spędzania z nim czasu bez zbędnych rozpraszaczy w postaci ekranów. Fundacja proponuje rodzicom wprowadzenie do codziennego życia tzw. Domowych Zasad Ekranowych, czyli zbioru reguł dotyczących sposobów i czasu korzystania z ekranów. Zasady pomagają zadbać o prawidłowy rozwój mózgu dziecka, uczą uważności i równowagi między aktywnościami online i offline oraz mogą pozytywnie wpłynąć na relacje rodzinne.
https://fdds.pl/rodzicu-zadbaj-o-dzieciecy-mozg-wprowadz-domowe-zasady-ekranowe/
https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/
JAK WSPIERAĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PODCZAS PANDEMII
Okres pandemii jest trudny dla wszystkich. Nie zapomnijmy o rozmowie i czujności wobec naszych dzieci. Dla nich może to być trudny czas obawy, strachu o najbliższych, osamotnienia. Poniżej przedstawiam 10 wskazówek w pigułce za psycholog Magdaleną Śniegulską, które mogą pomóc nam i naszym dzieciom.
OBSERWUJMY jak emocjonalnie dziecko radzi sobie z sytuacją. Czy dopytuje, czy też unika rozmów, czy interesuje się wydarzeniami? Jak my się zachowujemy? Czy epidemia, zagrożenie jest stale obecne w naszych rozmowach? Czy nieustannie sprawdzam wiadomości? Czy może unikam tematu i nie chcemy o tym rozmawiać? Jak nasza postawa działa na syna czy córkę?
BĄDŹMY GOTOWI DO ROZMOWY przygotujmy sobie zestaw kilku rzetelnych faktów, którymi możemy się z naszym dzieckiem podzielić. Czasem trzeba będzie powtórzyć je wielokrotnie – dzieci lubią upewniać się, że nie ściemniamy i wiemy, co mówimy. Walczmy z fake newsami.
MÓWMY SZCZERZE NIE WIEM przecież nikt z nas nie wie ile ta sytuacja będzie trwała. Szczerość buduje zaufanie.
ROZMAWIAJMY JAK RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM możemy opowiedzieć, jak my sobie radzimy. Może czytamy książki, biegamy…?
WSKAZUJMY NA CZASOWOŚĆ PEWNYCH OGRANICZEŃ szczególnie dla nastolatków może być to trudne i mogą odbierać tę sytuację jako zamach na ich prawa i wolność. Pokażmy im do czego te rozwiązania służą.
BĄDŹMY ODPOWIEDZIALNI – ta sytuacja może być świetną lekcją empatii, wrażliwości i właśnie odpowiedzialności za wspólnotę: rodzinną, klasową, sąsiedzką. Nasze zachowania przecież przekładają się bezpośrednio na rozprzestrzenianie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi. Rozmawiajmy o tym z naszymi dziećmi.
NIE OSZUKUJMY kiedy rozmawiamy o rzeczach trudnych. Zdarza się, że ulegamy emocjom, a gdy przyłapuje nas na tym młody człowiek i zadaje pytanie, co się stało, nie odpowiadajmy, że nic. Takie ucinanie rozmowy, tworzenie tajemnic, jest pożywką do karmienia lęków. Ochłońmy i wyjaśnijmy co się stało, czego było świadkiem.
ZADBAJMY O POTRZEBY DZIECI – tak jak my potrzebujemy porozmawiać z bliskimi, koleżanką czy kolegą, nasze dzieci również tego kontaktu potrzebują. Zadbajmy o to. Rówieśnicy są strasznie ważni. Pamiętajmy o nowych technologiach – to dobry moment, żeby z nich również korzystać.
UCZMY SIĘ RAZEM ZDROWYCH NAWYKÓW– i bądźmy wzorem do naśladowania. Pokażmy i przećwiczmy, jak myć ręce, jak zasłaniać usta, jak dbać o wypoczynek, odpowiedni sen i dobry nastrój. Rozmawiajmy o tym co trudne, o potknięciach i zagrożeniach i co z nimi robić.
ZADBAJMY O INNYCH – a może w tej trudnej sytuacji spróbujemy zająć się czymś użytecznym? Może razem z dzieckiem wesprzemy słabszych, którzy potrzebują naszej pomocy?
JEŻELI CHCESZ Z KIMŚ POROZMAWIAĆ, MASZ KŁOPOT LUB SMUTEK, POTRZEBUJESZ PRZYJACIELA LUB WSPARCIA – ZADZWOŃ!